Conferenza serale

Lorenzo Pericolo: Beyond Perfection: Guido Reni and Malvasia's Fourth Age of Painting

In his life of Guido Reni (published in 1678), Carlo Cesare Malvasia stresses the role of Guido in the emergence of the new "maniera moderna." After reaching its apogee of perfection with the work of the three Carracci, especially of Ludovico, painting evolves toward a new epoch, the so-called "fourth age of painting." In Malvasia's view, Guido was both a protagonist and, to a great extent, a creator of a new "modernity." In defining what comes after perfection, Malvasia struggles with the construction and definition of a new paradigm of artistic excellence only partially embodied by Guido's work. But how can perfection generate new forms of artistic perfection without repeating itself? And if perfection in the "fourth age of painting" is unattaible by definition, what forms of partial perfection can subsequently be developed by artists? In Malvasia's words, Guido's painting is marked by "nobility" ("nobiltà") and "celestial ideas" ("idee celesti"); his craftsmanship is a heavenly one ("un fare di paradiso"). But what exactly is Guido's "divine manner"? What is the role of "sweetness" ("dolcezza"), "softness" ("soavità"), and "delicacy" ("delicatezza") in Malvasia's interpretation of Guido's painting?

   

Lorenzo Pericolo is Associate Professor of History of Art at the University of Warwick. He studied at the Scuola Normale Superiore, Pisa, and the École pratique des Hautes Études en Sciences Historiques et Philologiques, Sorbonne, Paris. Among his books: Caravaggio and Pictorial Narrative: Dislocating the Istoria in Early Modern Painting (2011); Subject as Aporia in Early Modern Art (co-edited with Alexander Nagel, 2010); Remembering the Middle Ages in Early Modern Italy (co-edited with Jessica N. Richardson). He is working on Volume Nine (Life of Guido Reni) of Malvasia's Felsina pittrice: Lives of the Bolognese Painters (co-edited with Elizabeth Cropper).

10 novembre 2015, ore 18:00

Kunsthistorisches Institut in Florenz
Max-Planck-Institut

Palazzo Grifoni Budini Gattai
Via dei Servi 51
50122 Firenze

Avviso

Questo evento viene documentato fotograficamente e/o attraverso riprese video. Qualora non dovesse essere d’accordo con l’utilizzo di immagini in cui potrebbe essere riconoscibile,  da parte del Kunsthistorisches Institut in Florenz a scopo di documentazione degli eventi e di pubbliche relazioni (p.e. social media) la preghiamo gentilmente di comunicarcelo.

Newsletter

La nostra newsletter vi informa gratuitamente su eventi, annunci, mostre e nuove pubblicazioni del Kunsthistorisches Institut in Florenz.

Potrete riceverla gratuitamente, inserendo i vostri dati nei campi:

*Campo obbligatorio

Trattamento dei dati personali

La newsletter viene inviata tramite MailChimp, che memorizza il vostro indirizzo e-mail e il vostro nome per l'invio della newsletter.

Dopo aver compilato il modulo riceverete una cosiddetta e-mail "double opt-in" in cui verrà chiesto di confermare la registrazione. È possibile annullare l’abbonamento alla newsletter in qualsiasi momento (cosiddetto opt-out). In ogni newsletter o nell’e-mail double opt-in troverete un link per la cancellazione.

Informazioni dettagliate sulla procedura di invio e sulle possibilità di revoca sono contenute nella nostra privacy policy.