Jenseitsbilder

Dantes Commedia und ihr Weiterleben im Weltgericht bis 1500

Theresa Holler

Dante's Commedia intensively influenced the concept of the afterlife for people in Italy. But how did artists react to Dante's imaginary world of images in their visual constructions of the Last Judgment? Based on cycles of wall paintings by artists from Giotto to Signorelli, the author shows how the Commedia altered the traditional picture theme of Judgment Day for the first time. Dante's landscape of the afterlife enabled painters to visualize new pictorial spaces that did not necessarily have a direct connection to the text, but make reference to it nevertheless.
The consideration of this complex pictorial program that is undertaken in this book in turn opens up new ways of understanding the reception and interpretation of the Commedia, so that text and image enter into a productive dialogue.

I Mandorli, 29

Deutscher Kunstverlag, Berlin [u.a.] 2020
378 Seiten
ISBN 978-3-422-98131-7

Links

Newsletter

La nostra newsletter vi informa gratuitamente su eventi, annunci, mostre e nuove pubblicazioni del Kunsthistorisches Institut in Florenz.

Potrete riceverla gratuitamente, inserendo i vostri dati nei campi:

*Campo obbligatorio

Trattamento dei dati personali

La newsletter viene inviata tramite MailChimp, che memorizza il vostro indirizzo e-mail e il vostro nome per l'invio della newsletter.

Dopo aver compilato il modulo riceverete una cosiddetta e-mail "double opt-in" in cui verrà chiesto di confermare la registrazione. È possibile annullare l’abbonamento alla newsletter in qualsiasi momento (cosiddetto opt-out). In ogni newsletter o nell’e-mail double opt-in troverete un link per la cancellazione.

Informazioni dettagliate sulla procedura di invio e sulle possibilità di revoca sono contenute nella nostra privacy policy.